Bonjour,
Réponse de Matthew :
"We can perhaps rule out some general characteristics of other genera - the Balaustium i think generally have shorter legs, and are thought to be herbivores, Charletonia have very swollen leg tarsi, Eatoniana has crazy thick leg-warmers of setae on its hind legs, Leptus spp. seem to have very broad shoulders, with a sort of central "head". That leaves Abrolphus, which I suspect is a dumping ground for "other" mites. However, the abrolophus species i've seen are a bit longer and thinner, and probably hairier than this. I know nothing about Andrevella or Forania, though. That said, i think my first thought would be Erythraeus here. I wonder if they all have thicker front legs?"
Puis
"Also, i haven't yet been through all the descriptions and literature for the Erythraeidae to work out what our good species are, which are dubious, which are synonyms and how to tell them apart, yet!"
On est bon pour le genre, en gardant en tête qu'il y a, répertoriés en France (mais il y en a d'autres dans les pays limitrophes) :
Forania mentonensis, localité type : Saint-Genis-Laval, Rhône, France.
Andrevella parkeri (Hyères, Var)
Pour lesquels je ne trouve rien.
Donc mon avis est que pour le genre, ok, on a assez d'infos pour le nommer en probable. Par contre pour l'espèce, c'est tellement brouillon, avec de la littérature plutôt ancienne, pleins de synonymes, et très probablement des espèces pas encore décrites... Donc juste sur photo, on va en rester à sp. pour ceux là. On pourra nommer l'espèce lors d'un cas comme
celui-ci, avec une bête examinée en détails. Même si on a pas de liste complète pour la France, si tous les critères de
la clé de Pologne collent, on peut quand même dire que les probabilités que l'espèce soit la bonne sont bien plus grandes et fiables que sur une image.
Mais le genre pour les acariens, c'est déjà très bien !
Du coup je vais ranger un peu la galerie pour ce genre.
Erythraeus sp.