[Periphyllus testudinaceus] Individus ailés immatures sur Acer pseudoplatanus
Messagepar pierred »
Bonjour,
Pierre Duhem : France : Paris : 75018 : 18/04/2019
Altitude : 66 m - Taille : 2-3 mm Réf. : 228141
Pierre Duhem : France : Paris : 75018 : 18/04/2019
Altitude : 66 m - Taille : 2-3 mm Réf. : 228142
Sur Acer pseudoplatanus, je pense qu'il n'y a pas de difficultés à identifier Periphyllus testudinaceus. Cependant, par rapport aux photos de la galerie, on notera cette fois la présence d'individus ailés immatures (avec ébauches alaires de couleur verte).
[Periphyllus testudinaceus] Individus ailés immatures sur Acer pseudoplatanus
Messagepar lauzette »
J'ai un doute pour ceux-là, maintenant... Je les trouve bien poilus, et les tibias ne me semblent pas bicolores comme il se devrait. Peut-être plutôt P. obscurus ?
Aime-toi, le ciel t’aimera Despise not the weak : the gnat stings the eyes of the lion.
Adult Periphyllus acericola apterae are pale green or yellowish green, with darker green flecks and sometimes with dorsal brownish markings.
=> c'est pas ça.
Periphyllus aceris apterae are yellow with green flecks dorsally.
=> c'est pas ça.
Periphyllus hirticornis apterae are light green or yellow-green with red eyes and no dark markings.
=> c'est pas ça.
Periphyllus lyropictus apterae (see first picture below) are yellowish with brown dorsal markings, usually comprising a broad spinal stripe on head and thorax and a large V-shaped mark on the dorsal abdomen.
=> c'est pas ça.
The adult aptera of Periphyllus obscurus is rather small and blackish green. The hind tibiae are more or less pale throughout
=> c'est serait ça ?
Periphyllus testudinaceus apterae are dirty dark green to dark brown or blackish and have a clear pattern of dark abdominal sclerites. The tibiae have a very pale middle section which contrasts with their dark base and tip
=> ça ne me semble pas ça.
Aime-toi, le ciel t’aimera Despise not the weak : the gnat stings the eyes of the lion.