En me basant sur la Clé des nids de Vespidae sociaux de Wenzel (
ici ), faudrait voir avec la texture du carton.
43 - Carton flexible, supple (fig. 1.) ------------
44
- Carton stiff, brittle ..........
47
En 44 on peut skip jusqu'en 46, les deux genres mentionnés en 45 n'étant pas présents en Europe
46(44) - Envelope often of independent arcs 10 cm wide to completely circumferential.
Internal surface of envelope smoothed and almost continuous. Combs slightly recurved and connected by broad flattened butresses.
Cell walls slightly curved;
Dolichovespula
- Envelope arcs usually less than 10 cm wide and overlapping. Internal surface of envelope usually rough and revealing many pockets between separate imbricate arcs. Combs flat and connected by stout posts especially in lower levels of nest, or by several buttresses not continuous across back of comb.
Nests sometimes more than 1 m in diameter;
Vespula germanica *(rarely nests in the open, usually in cavities)
ou
47(43) - Carton entirely of coarse, short chips. Lines of construction strong. Primary comb supported by one or more flattened pedicels spread across comb back.
Face of combs sometimes covered over with carton to block cells. Nest sometimes with conical cap above point of support
Vespa
pour les autres
Vespula , elles sont exclues par la clé, le nid étant pas camouflé dans une feuille roulée, une cavité, etc.
En me fiant à cette clé et, sous couvert que les critères soient fiables, pour moi c'est un nid de
Vespa. L'espèce c'est vraisemblablement
V. velutina mais je préfère ne pas m'avancer au cas où.